Eğitimde istenilen verimin elde edilmesi için, olumlu bir sınıf ortamının meydana getirilmesi gerekir. Olumsuz öğrenci davranışlarının olmadığı ya da bu tip sorunların kolayca çözüldüğü sınıflarda öğrenciler kendilerini rahat ve güvende hissederek, dikkatlerini derse yöneltirler.
Eğitimde istenilen verimin elde edilmesi için, olumlu bir sınıf ortamının meydana getirilmesi gerekir. Olumsuz öğrenci davranışlarının olmadığı ya da bu tip sorunların kolayca çözüldüğü sınıflarda öğrenciler kendilerini rahat ve güvende hissederek, dikkatlerini derse yöneltirler.
Olumlu bir sınıf ortamı yaratmak için öğretmenlerin sınıf kurallarını belirlemesi ve istenmeyen öğrenci davranışlarını kontrol etmesi gerekir.
Sınıf Kurallarının Belirlenmesi
Sınıfta düzenin sağlanması için, öğrencilerin kendilerinden beklenen davranışları bilmeleri gerekir. Öğrenciler kendilerinden beklenen davranışları zaman içinde ödül ve ceza yöntemiyle öğrenebilirler. Ancak bu yaklaşım hem uzun zaman alır, hem de sınıfta hoş olmayan durumlar ortaya çıkabilir. Bu nedenle öğrencilere, okula başladıkları zaman kendilerinden ne tür davranışlar beklendiğinin duyurulması gerekir.
Öğrenciden beklenen davranışlar en iyi kurallar yoluyla belirtilir. Kurallar önceden verilmiş hazır kararlardır. Deneyimlere dayanarak, gelecekteki belirli durumlarda nelerin yapılmasının iyi olacağının, nelerin beklendiğini, uyulmadığında nelerin olacağını açıklayarak, yöneticinin ve öğretmenin işini kolaylaştırır. Kurallar öğrencilerin okul ve sınıf içindeki davranışlarını düzenler, benzer ve istendik davranışlarda bulunmalarını sağlar. Her okulun, yöneticiler tarafından belirlenmiş bazı kuralları vardır. Okula devam etme, derslere zamanında girme, arkadaşlarına ve okul eşyalarına zarar vermeme, derslere hazırlanarak gelme bu tür kurallara örnek olarak verilebilir. Bu kurallar okuldaki tüm öğrenciler için geçerlidir. Yönetim tarafından belirlenen bu kurallara uyulmadığı zaman bazı yaptırımlar vardır. Öğrenciler yönetim tarafından belirlenen kuralları, ilköğretimin birinci sınıfından itibaren öğrenirler.
Okulun genel kurallarının yanı sıra, her öğretmenin öğrenciden beklediği bazı davranışlar vardır. Bir öğretmen öğrencilerin oturduğu yerde söz almasını uygun görürken, bir başkası ayakta söz almasını isteyebilir.
Öğretmenler arasındaki bu görüş farklılıkları sınıfta olumsuz bir havanın oluşmasına neden olabilir. Bu nedenle her öğretmen, sınıfta kendi kurallarını da açıkça ortaya koymalıdır.
Öğretmen, sınıf içi kuralları belirlerken aşağıdaki hususlara dikkat etmelidir ( Evertson ve arkadaşları , 1994 ).
Kuralların Uygulanması
Okula yeni başlayanlar dışında, öğrenciler genellikle okul ve sınıf kurallarını bilirler. Ancak çevrelerindeki kişilerin davranışlarını ve sonuçlarını gözleyerek bu kurallara uyar ya da uymazlar. Okullarda aynı öğrenci grubunun farklı öğretmenlerde farklı davranışlar sergiledikleri sıkça görülmektedir. Bir öğretmenin dersinde sınıf düzenini bozucu davranışlarda bulunmayan öğrenciler başka bir öğretmenin dersinde düzeni bozabilmektedir.
Öğrencilerin sınıfın kurallarına uymasını sağlamak için, öğretmenin öğrenci davranışlarını sürekli izlemesi ve kurallara uymayanları uyarması, uyanları ise ödüllendirmesi gerekir. Aksi takdirde giderek kurallara uyan öğrenciler de uymayan arkadaşlarının davranışlarını model alabilirler.
İstenmeyen Öğrenci Davranışları
Hemen hemen her sınıfta önemli ya da önemsiz pek çok istenmeyen öğrenci davranışı gözlemek mümkündür. Olumsuz davranış; başkalarının haklarını engelleyen ya da tehdit eden, öğrencinin kendisine zarar veren ve o anki durumun gereklerine uymayan davranıştır. İstenmeyen davranışlar davranışı yapana, karşısındaki kişiye ve kültürün özelliklerine göre değişir. Okulda eğitsel çabaları engelleyen, sınıf ortamını olumsuz etkileyen her türlü davranış istenmeyen davranış olarak kabul edilir.
Olumsuz davranışlar çocuğun ailesinden, sosyal çevresinden, okuldan ve öğrenme ortamından kaynaklanabilir. Olumlu bir sınıf ortamı meydana getirebilmek için olumsuz, istenmeyen öğrenci davranışlarının kontrol edilmesi gerekir. Sınıf içerisindeki düzeni ödül ve cezalar yoluyla, konumunuzu ve gücünüzü kullanarak sağlamaya çalışmanız öğrenmeyi olumsuz etkilediği gibi, öğrencileri de demokratik yaşamdan uzaklaştırır.
Sınıfta sıklıkla gözlenen istenmeyen öğrenci davranışları aşağıdaki gibi özetlenebilir:
İstenmeyen Davranışlara Neden Olan Bazı Etmenler :
Sınıfta gözlenen istenmeyen öğrenci davranışları, büyük ölçüde ;
İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının Önlenmesi
öğrenciler doğal olarak kendilerini oyalayacak başka etkinliklere yöneleceğinden öğretim etkinliklerini çekici hale getiriniz.
Ben mesajı, kabul edilmeyen davranışın, sizin üzerinizdeki somut etkisi ve o davranışla ilgili duygularınızın ifadesidir. Ben dilinde öğrencilerinizin olumsuz davranışlarını değiştirme imkanı yüksektir. Öğrenciyle ilgili olumsuz değerlendirme içermez ve iletişimi zedelemez.
Ben dilinin etkili olabilmesi için;
Hangi yaş ve gelişim çağında olursa olsun bireyin, uzun süreli sabır ve sevgi dolu yaklaşımla, olumlu ve pozitif iletişim metotlarına karşı süresiz tepkisiz kalması düşünülemez.
Adres:
FATİH MAH. 1664 SK. OĞUZHAN KIZ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ BLOK NO 5 BUCAK / BURDUR
Telefon
0 248 325 41 40